Motorgumi defekt


A motorozás egyik legkellemetlenebb eseménye (egy kiadós perecelésen vagy a “drágád” eltulajdonításán kívül) egy vagy több idegen test közvetlen kapcsolata az abronccsal. Fel kell rá készülni lelkiekben, mert igencsak megrázó dolog. Sokszor anyagi értelemben is.

 
Tapasztalataink alapján az első kerék defekt elkapási hajlama nagyon csekély. Kb. 0,1 % esély van rá. A hátsóra jut a többi 99,9%, ami sajnos elég gyakran be is következik. “Természetesen” frissen vásárolt, vagy alig pár száz kilométeres gumik is áldozatul esnek, ez a lehető legbosszantóbb az egész történetben.
Vész esetén a gumiabroncs életének megóvása érdekében a lehető legkisebb távot tedd csak meg a motorral. Ha apró az elkövető (drót, szeg..) és nem lóg ki túlságosan inkább hagyd a gumiban, ha még közlekedni akarsz a motorral.
Az üveg törmelék nem jó barát, mélyen befúrja magát a futófelületbe, és elég nehéz kibányászni. Ha nem ereszt, inkább maradjon benn ő is. Aztán biztonságos helyen megállva higgadtan végig kell gondolni a lehetséges megoldásokat. Lássuk hát!

Tömlővel szerelt gumiabroncs defektje.


Igyekezz a lehető leghamarabb megállni. Leengedett abronccsal való közlekedéskor ugyanis a belső elfordulhat, a szelep a rögzítettsége miatt viszont nem. Ha a szelep leszakad a tömlőről, nincs mit tenni, még időszakosan fújkálni sem lehet.
Huzamosabb ideig lapos kerékkel haladva a lágyabb abroncs oldalfal miatt a gumi belapul és a felni pereme belülről ledarálja. Rosszabb esetben a felni is károsodhat.

 
Sajnos útszélen nehezen orvosolható típus. Kis vigaszt nyújt talán, hogy a javítási költségek alacsonyabbak, mint a tömlő nélküli abroncs esetében. A külső abroncs általában megmenthető. A defektjavító spray, a kívülről betolható gumikukac sajnos a legtöbb esetben nem segít. Mivel kevesen hordanak maguknál szerelőszerszámokat, gumiszereléshez szükséges pajszereket, pótbelsőt, pumpát így általában a motor műhelybe szállíttatása a megoldás. Vagy a motor műhelybe való eljuttatása “lábon”, ami nem túl vidám feladat.
Első lépés a kerék kiszerelése, e nélkül sajnos nem lehet megoldani a problémát. Ezután következik a gumiabroncs külső felületének vizsgálata. Ha benne van az elkövető akkor eltávolítjuk. Megjelöljük a behatolási helye(ke)t, majd szétszereljük az abroncsot.
Legbiztonságosabb megoldás a tömlőcsere. Ennek ára az abroncsnak töredéke csupán, nem éri meg kockáztatni. Javítás csak abban az esetben kivitelezhető, ha szúrt sérüléssel van dolgunk, és nem volt még javítva a tömlő. Különböző méretű tömlőfoltok léteznek a lik nagyságához igazodva. A technika ugyanaz, mint bicikliknél, csak nagyobb méretekben. Kis feldörzsölés, ragasztóval való bekenés, 5-10 perc pihenés, majd a tömlőfolt rágyógyítása a belsőre.
Ha az abroncs is sérült, enyhe csiszolással eltávolítjuk a sorját és kap egy szegfoltot. Így a későbbiekben nem dörzsöli ki az új vagy “felújított” belsőt.


Tömlő nélkül szerelt gumiabroncs defektje.


Javítását sok vita övezi. A motorgumi gyártók ellenzik, és általában mi is ezen az állásponton vagyunk. A sérülés mértékétől és a motor típusától függően kivitelezhető ugyan, de csak korlátozásokkal lehet használni a későbbiekben az abroncsot. Bizonyos országokban a javítást tiltják.
Sok feltételnek kell teljesülnie, hogy a motorgumi javítható legyen. Korrekt állapot, hiszen lekopott gumit már nem éri meg javítani. Egy gumiban csak egy javítás lehet, első gumiabroncsot nem javítunk!
Ha a sérülés a futófelület szélén van, ha az elkövető nagyobb üveg vagy lemez a javítás sikeressége megkérdőjelezhető. Ha az abroncs oldala is sérült, akkor az kuka. Motorgumit nem sütünk, vulkanizálunk! A luknak lehetőleg merőlegesnek kell lennie a futófelületre, különben kisebb az esély a korrekt javításra.
Ha nagyon minimális levegőt ereszt csak magából az abroncs, pici az elkövető akkor a defektspray is szóba jöhet megoldásként. Roncsolás mentes eljárás, tehát nem károsítja az abroncs szövetszerkezetét. Nagyobb sérülések tömítésére azonban nem alkalmas.
Út széli gyorssegély, kényszermegoldás a kívülről betolható gumicsík, a  “gumikukac”. Ez egy ragasztóanyaggal ellátott felületű gumicsík. Először el kell távolítani az idegen testet, majd a készletben található dörzsár segítségével kissé kitágítani a lyukat. Nagyon fontos, hogy óvatosan kell az eszközzel bánni! Ugyanis lehet vele új lukat is készíteni a meglévő mellé, ha elkapkodjuk az akciót!
Majd a kukacot be kell húzni a célszerszám fejébe kb. a feléig. Óvatosan be kell tolni a lyukba, majd hirtelen kirántani a markolatnál fogva. Ideális esetben a kukac benn marad. A kilógó végeket kb. fél centi magasságban érdemes elvágni, ha lehetőség van rá.
A javítószetteket különböző kivitelben lehet kapni. Az egyenes száras szerszámok kis helyet foglalnak, viszont kezelésük kicsit nehezebb. Létezik “T” száras megoldás, ez kisebb kézi erőt igényel. És mivel pumpát senki sem cipel a hátán, valahogy fel is kell fújni az abroncsot. Erre szolgálnak a patronos szettek.

 
A lyuk tömítése után a csatlakozó csövet rá kell tekerni a szelepre, majd ezután jöhet a patron. Mindenképp valami ronggyal vagy kesztyűvel kell megfogni a patront, mivel pont úgy viselkedik mint  szódásszifonoknál. Extrém módon lehűl, s ha nem vigyázol pár percig még dédelgetheted, mire el tudod engedni!
A gyorsbehúzós javítással a megengedett max sebesség 100-110 km/h, a maximális távot 80-100 kilométerben határozza meg a gyártó. Ajánlott betartani ezeket, mert ellenkező esetben nagyobb teljesítményű motornál csúnya következményei lehetnek a bátor gumikukacos használatnak.
Korrektebb megoldás a belülről szerelt javítógomba. Ez a technika a gumiabroncs leszerelésével jár. A lyuk dörzsárazása és az abroncs belső felületének felcsiszolása, ragasztása után behúzzuk a gombát. A szára tömíti a lyukat, a talpa az abroncs belső feléhez ragasztva biztosítja a szárat. Különböző szárvastagságuk biztosítja az ideális alkalmazkodást a különböző mértékű sérülésekhez. A behúzás után a javító cucc felületét belülről abroncs tömítő anyaggal kenjük be.

 
Ez a megoldás szigorú feltételekkel tartósan használható. Max tartós utazó tempó 120-130 km/h. Ki lehet vele menni előzni, de hosszabb távon nem. A motorgumi ugyanis használat során tágul. A javítógomba nem biztos, hogy tudja ebben követni, a ragasztás kioldhat. Csak városi használat, visszafogott túrázás során nem történhet baj. Esetleges javítás előtt mindenkivel ismertetjük ezeket a tudnivalókat.