Motorgumi jelölése

Jelölések értelmezése


A jelenleg forgalomban lévő abroncsok jelölései szabványosak, a gyártókra nézve használatuk kötelező. Sok kis titkot meg lehet tudni az oldalfalat böngészve. Az oldalfalon megtalálható az abroncs névleges szélessége milliméterben. A perjel utáni érték a motorgumi magassága a szélesség százalékában kifejezve. Majd az abroncs szerkezeti felépítésére vonatkozó betűkódok következnek.
“-”:  hagyományos diagonális felépítés
“B”: erősített oldalfalú diagonális váz
“R”: radiális felépítés
“ZR”: 240 km/h felett is használható az abroncs
Következik a felni átmérője collban. Majd az M/C jelzés, hogy a gumiabroncs csak motorkerékpár felnire szerelhető.
Végül a számokkal jelzett súlykód (megengedett maximális terhelés) illetve a betűvel jelzett sebességkód. (maximális megengedett tartós sebesség.)
Gyártótól függően piros vagy sárga pöttyel jelölik az abroncs legkönnyebb pontját, ennek vonalában érdemes elhelyezni a szelepet. Így kevesebb súly szükséges centírozáskor. Némely abroncson nem található ilyen jelzés.


Gyártási dátum.


A motorgumik talán legtöbbet vitatott tulajdonsága az életkoruk. Általánosságban elmondható, hogy megfelelő tárolási körülmények megvalósításával 4-5 évig problémamentesen felhasználható egy abroncs. Versenypályára készített (slick) gumikat azonban 1 éven belül fel kell használni!
A DOT felirat a “Department Of Transportation” amerikai vizsgáló intézet jóváhagyásának jelzése. Azt jelenti, hogy a gumiabroncs megfelel az összes érvényben lévő technikai előírásnak. A motorgumi gyártási dátuma a DOT feliratot és egyéb karaktereket (ezek a gyártási helyszín jellemzői) követő 3 vagy 4 jegyű számból megfejthető. Idősebb gumikat szoktak “dotos”-nak is nevezni.4 jegyű számsor esetén az első kettő jelöli a gyártási hetet, a következő kettő az évet. Három számjegy esetén az utolsó számjegy a 2000 előtti év számnak megfelelőjét  jelöli.


 





Forgásirány.

Gyártástechnológiai okok miatt a legtöbb nagymotor gumi csak egy futásirányba szerelhető fel. Ezt jelzi a nyíl az abroncs oldalfalán, esetleg futófelületének szélein. Közúti motorokra szánt első abroncs futófelületének mintája a menetiránnyal pont ellentétes, ettől nem kell megijedni.
 
Kisteljesítményű motorokon a felszerelés helyétől függ a forgásirány.
 
A rossz irányba felszerelt abroncs tartós nagy sebességű használata károsodást okozhat a szövetszerkezetben.

                                                                               


Motorgumi kopásjelző.


Közúti gumiabroncsok a törvényben meghatározott vastagságú futófelületi mintával vehetnek részt csak a közlekedésben. Ez nálunk 1.6 mm. A gyártók  a minta árkokba bizonyos távolságonként a megengedett legkisebb értéknek megfelelő magasságú csíkot képeznek ki. Ha a csík egy szintbe kopott a futófelülettel, a gumiabroncs hivatalosan cserére érett.
 
A könnyebb észrevehetőség érdekében az oldalfalon vagy a futófelület szélén egy kis háromszög vagy a T.W.I. (Tread Wear Indicator) felirat jelöli a futófelület mintaárkaiban megbúvó kopásjelzőt. A gyártó ennek a jelzésnek az eléréséig szavatolja a gumiabroncs megbízható és kiszámítható viselkedését.



Súlykód táblázat.

Minden abroncs oldalfalán számkóddal jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális terhelése.


Sebességkód táblázat.

A max terhelés kód után általában egy betűből áll a sebességkód.