Új motorgumi


Anyagiak.


Kis motor-kis költség, nagy motor-nagy költség. Ez a motorgumi témában fokozottan igaz. A motor teljesítményének növekedésével egyenesen arányos mértékben növekszik a gumikra fordítandó pénzösszeg. Első nagymotorvásárlás előtt célszerű tájékozódnod az árakat illetően, mert különben meglepetés érhet.
Ha lehetőséged engedi, javaslom az új gumiabroncs megvételét. Ilyenkor nem kell reszketned, ki és hogyan használta előtted, illetve milyen rejtett hibái lehetnek. A vásárláskor számlát kapsz, mely a garancialevél is egyben. Bár a korszerű gyártástechnológiák alkalmazásával a hibaszázalék elég csekély márkás gumiabroncsok esetén, előfordulhatnak bakik, melyek orvoslásra szorulnak. (Pl. a futófelület extrém repedezése, az abroncs anyagának túlzott öregedése.) Ezek anyaghibára vezethetők vissza. Gari esetén számíthatsz az abroncs cseréjére, panaszaid megoldására.
A legfontosabb tulajdonságok közé tartozik az abroncs ára. Sajnos ez az a pont, ahol sok motortulaj rosszul választ. Tapasztalat, hogy az olcsó motorguminak nagyobb ára van. A gyártók a tervezésen, a hosszú távú tesztelésen és a felhasznált anyagok minőségén tudnak spórolni. Az átlagos áraknál látványosan kevesebbért kapható új abroncs valamely tulajdonsága biztosan nem megfelelő. Esetleg gyorsan és rendellenesen kopik, esőben/nyálkás útviszonyok között nem viselkedik megbízhatóan, a gyártási pontatlansága lehetetlenné teszi a kerék korrekt kiegyensúlyozását, stb.
Nem szükségszerűen “rossz” az olcsó, de össze kell hangolni a felhasználási körülményekkel. Pl. egy 15 éves, lepukkadt, 60km/h sebességre képes enduróra fel lehet szerelni a visszafogott minőségű abroncsot, de egy másfél-kétmilliós újszerű és nagyteljesítményű túramotor esetén nem ez lesz a legjobb választás.
Kilométerre leosztva már nem olyan nagy a különbség egy használható és egy olcsó gumi között. Ráadásul a motorozás legtöbbünknél valahol mégiscsak egy hobbi, ahol az élményteli és gondtalan suhanás a lényeg. Nem pedig az aggódás, hogy vajon mikor éri el saját határait a gumi.


Kiválasztás.


Tegyük félre az anyagiakat. A vásárlás legnehezebb része csak most jön. Bármely motorozási stílusról is legyen szó, általában több márkából, azon belül is akár több típusból választhatunk. Nehéz dolog, mert a legtöbb tulajnak élete első gumicseréjénél természetesen nem sok sejtése van, hogy “mi-hol-mennyi-milyen”?
Először olvasd el a hivatalos tájékoztatót, milyen gumit milyen célokra ajánl a gyártó. Kérdezz meg evvel foglalkozó szakembereket, mit ajánlanak. Aztán érdemes körbetekinteni a neten is, hol mit írnak a kiválasztott típusról. Persze nem szabad túl komolyan sem venni mindent, egy felhasználó véleménye még nem szentírás. Ha több azonos hangvételű véleményt is olvasol, akkor már kialakulhat egy pontosabb kép.
Ráadásul minden ember másképp motorozik. Valaki “fülön kanyarodik”, ő esküszik egy puha keverékű, sportos típusra. Más túrázik, esküszik egy keményebb keverékű túrásabb típusra. Egyikőjüknek sem lenne ideális a másik gumija, pedig egyik abronccsal sincs önmagában probléma.
Minden abroncsot letesztelni lehetetlen, hacsak nem vagy olyan szerencsés, hogy egész nap a kilométereket rakd a masinába. Drága próbálkozások ezek, és sajnos nem is biztos, hogy neked “bejön” egy mások által nagyra tartott gumiabroncs.
Nagyjából mérd fel, milyen módon használod majd legtöbbször a motort, és ahhoz a stílushoz válaszd ki az abroncsot! A különböző keverékű gumik ma már egyre univerzálisabb felhasználhatóságot eredményeznek.
Érdemes az abroncsokat párban cserélni, nem feltétlenül egy időben. Így viselkednek a gumik a legoptimálisabban, hiszen a gyártók párban tervezik őket. Ha eltérő márkákat szerelsz a kerekekre, a megfelelő keverék és mintázat összehangolás nagyon fontos! Első abroncsnak szoktak választani a hátsónál eggyel puhább keverékűt a jobb tapadás érdekében.
Túl nagy különbség ne legyen a két gumi felépítés között, mert akkor az egyik túl hamar eléri határait, és esetleg bajt okozhat.


Bejáratás.


Új motorgumi felszerelése után szükséges egy kb. 100 km-es bejáratási táv megtétele. Az abroncsok ugyanis formaleválasztó és öregedésgátló réteggel vannak ellátva a gyárban, melyet üzem melegen kell lekoptatni. Addig nem érdemes lapig dönteni, vagy intenzíven gyorsulgatni mert csúszkálhat a jószág.