Használt motorgumi

Fontos foglalkozni a kérdéssel, mivel érezhetően fogy a motoros társadalom pénze. Mindenki igyekszik ott spórolni, ahol tud.
Nem ellenezzük a használt motorgumi felszerelését, de megvétele előtt tisztában kell lenni pár fontos dologgal. Tisztázzuk, olcsó és jó használt motorgumi nincs! Valamely tulajdonsága már nem megfelelő, hiszen azért vet(et)te le előző gazdája. Szerencsés esetben neked a motorguminak arra a tulajdonságára nincs is szükséged, így tovább tudod használni a leszerelt abroncsot.
Egyértelműen az alacsonynak tűnő ár az oka, hogy valaki nem az új mellett dönt. Ez részben  érthető, mivel egy átlag 600 köbcentis vagy afeletti közúti gép felgumizása minimum 60-70 ezer forint. A használt motorgumi általában a feléből vagy még kevesebből kijön.
De lássuk, miért is olyan “olcsó” az a kopottas fekete karika? Hogyan kerül egy motorgumi használt státuszba?
* Leggyakrabban gumicsere alkalmával menekül meg valamelyik kerékről a még eladhatónak ítélt példány. Ebben még van pár ezer kilométernyi út, kár lenne őt rögtön halálra ítélni.
* Szintén gyakori eset, hogy a gyárilag felszerelt abronccsal nem elégedett a tulaj (általában túl kemény keverékű, jellemzően sportgépekről van szó) így a lehető leghamarabb megválik tőle. Sokszor még szőrösen lehet megkaparintani a boltihoz képest fél/háromnegyed áron.
* Motoreladáskor az eladó nem szeretné elajándékozni a korábban horror pénzekért vásárolt papucsait, ezt az extrát a vevő úgysem fizeti meg. Felrakat helyettük valami visszafogottabb állapotút, a leszereltek pedig mennek a polcra. Ezt csak kivételesen jó állapotú motorguminál érdemes megjátszani, különben a szerelési díj és a megvételig történő várakozási idő elviszi a “nyereséget”.
Veszélyeket is rejt magában a használt motorgumi megvásárlása.

Vágott slick motorgumi.
A minta nélküli, versenypályákra gyártott gumit “slick”-nek is nevezik. Személy szerint én nem javaslom a házilag vágott mintájú versenyabroncs közúti használatát, ellenben sokan esküsznek rá. Olvasd el a véleményem, mérlegelj, majd dönts!
Hirdetési oldalakon találkozhatsz rendkívül kedvező árú közúti gumigarnitúrákkal. Szinte újként hirdetik ezeket az abroncsokat, párban 15-20 ezer forint között. Első ránézésre avatatlan szemnek valóban alig használtnak tűnhetnek, de!
Ezek a gumik versenypályára, extrém terhelésre vannak kifejlesztve. Gyárilag nincs rajtuk minta, ezt az értékesítő utólag vágja bele. Gumikeverékük a hatalmas terhelésre, tempóra van tervezve. De csak szakaszosan, rövid ideig. A versenypályán való rendeltetésszerű használat során nincs tartós nagy sebesség.
Közúton ellenben csak ez a jellemző. Autópályán huzamosan nagy vagy extrém tempóval használva az abroncs túlhevül, tapadása csökken. A másik véglet a lassú haladás. Ilyenkor viszont a gumiabroncs nem tud kellően felmelegedni, így tapadása szintén nem üti meg a kívánt szintet. Esőben gyorsan visszahűl, így nyálkássá, bizonytalanná válik az útérzet. Márpedig esővel egyre többször kell számolnunk nyaranta.
A versenypályára tervezett abroncsokat a nagyobb tapadás érdekében a közútinál sokkal puhább gumikeverékből állítják elő. A magas szilika tartalom elősegíti a jó tapadást, azonban rendkívül gyorsan öregszik az abroncs. A gyártók csak 1 évig garantálják az abroncs szavatosságát.
És talán a legfontosabb, hogy minden gyártó kifejezetten tiltja közúti használatát! Ez minden abroncs oldalán fel van tüntetve. Ha a gyár nem vállal felelősséget termékének közúti használatára, szerinted az eladóktól milyen garanciákat várhatsz?
Egy átlag két-három milliós motor megvétele és fenntartása nagyon sok pénzbe kerül. Talán a gumi a legsokkolóbb tétel. Számold ki, mennyit spórolsz egy ilyen szett megvásárlásával, és vesd össze egy esetleges gumihiba miatti “bukta” költségeivel.
Sok ilyen gumit felszereltünk már, melyeket ügyfeleink hoztak. De minden szerelés előtt tisztázzuk a tulajjal, hogy mit vállal be ezzel. Mi nem forgalmazunk ilyeneket.
FONTOS! Ne téveszd össze a vágott gumit a pályán leharcolt utcai sportgumival. Azok max. csak kopottak, de ettől még óvatosan használhatóak utcán is.